Pod Krejcárkem 975/2, Praha 3

Pro Váš úsměv

Informace

Péče o celou rodinu

Komplexní ošetření všech členů rodiny.

Od batolete až k babičce s dědečkem, nezávisle na věku Vám péče o celou rodinu nabízí tyto základní výhody:

• pro zaneprázdněné rodiče a prarodiče úspora času díky možnosti termínových sloučení prohlídek či výkonů.
  • ošetření dospělých rodinných příslušníků je vizuálním příkladem pro nejmladší členy rodiny

Péče o děti

Komunikace a vhodně zvolený přístup k nejmenším pacientům je základním kamenem úspěchu jejich ošetření. Čekání si děti mohou zpříjemnit využitím dětského koutku. Rodiče i jejich děti vedeme k osvojení správných hygienických návyků a technik zubní hygieny, a to jak u dočasných zubů, tak zubů stálých.

A kdy přijít k zubaři poprvé?

Po prořezání prvních zoubků, tj. mezi 6-12 měsícem roku dítěte. Vizuální kontrolou lékař ověří správný vývoj zoubků a měkkých tkání. Děti se seznamují s prostředím ordinace a svým lékařem. Zvláště u dětí apelujeme na dodržování četnosti preventivních prohlídek. Doporučujeme preventivní prohlídky 2x ročně.

Nenechme děti spojit si zubního lékaře s bolestí.

Děti 0-2

Mléčné zoubky obvykle prořezávají mezi 6. a 30. měsícem. Prořezávání končí, když prořežou druhé stoličky, poté má dítě celkem 20 zoubků.

Mléčné zoubky je třeba čistit ihned po prořezání prvního zoubku. První zoubky stačí čistit gázou nebo tzv. prsťáčkem (gumový návlek na ukazováček s jemným gumovým kartáčkem). Když prořežou stoličky, je třeba zoubky čistit malým měkkým kartáčkem pro děti s malým množstvím pasty s fluoridy. Zuby čistíme nejméně 2x denně ze všech stran pomocí malých drobných krouživých pohybů spíše vibračního charakteru.

V tomto věku je běžné, že rodiče dávají svým dětem Nutrilon na usnutí. Pozor, to je velká chyba. Po Nutrilonu je nutné zoubky očistit, Nutrilon obsahuje mléčný cukr. Bohužel řešíme hodně případů, kdy toto rodiče nevěděli, přijdou s tím, že se zoubky drolí nebo jsou hnědé s kazy. Často tyto zoubky končí předčasným vytrhnutím.

Noční kojení bez očištění zoubků je také rizikové z hlediska vzniku kazu, obsahuje také cukry. Proto se doporučuje maximálně do 12. měsíce dítěte.

Celkově doporučujeme snížit podávání slazených nápojů i během dne.

Návštěva zubního lékaře by měla být po prořezání prvních zoubku, nejpozději v 1 roce dítěte.

Předškolní děti

O mléčné zoubky je potřeba se pečlivě starat a čistit je. Dítě by si mělo čistit zoubky samo, ale je potřeba, aby rodiče s dočišťováním pomáhali minimálně do 6 let. V mléčných zubech se tvoří kaz rychleji, než ve stálém chrupu. Proto je potřeba chodit na preventivní prohlídky a případně zachytit kaz včas a ošetřit ho výplní. Když kaz zasahuje do zubní dřeně, je nutné ho ošetřit, případně vytrhnout. Dutina ústní musí zůstat bez kazů, jelikož od 5 let dochází k výměně mléčných zubů za stálé. Začínají se prořezávat první stálé stoličky a řezáky a v případě kazů na mléčných zubech je zvýšené riziko tvorby kazů i na zubech stálých. Děti by měly chodit na preventivní prohlídky 2x ročně.

Školní děti

Výměna mléčných zubů za stálé pokračuje až do cca 12. roku. Je proto důležité chodit na preventivní prohlídky. Po prořezání třenových zubů (zuby umístěné mezi špičáky a stoličkami) provádíme kontrolu mezizubních prostorů pomocí rentgenových snímků. Lékař si hlídá správné prořezávání, případné vady v růstu zubů a včasné doporučení rovnátek. V tomto věku si děti čistí zuby samy, ale rodiče stále kontrolují minimálně do 8 let. Je nutné začít čistit mezizubní prostory dentální nití, což nacvičíte s lékařem či hygienistkou.

Mladiství a dospělí

Opět apelujeme na pravidelné preventivní prohlídky. Včasná diagnostika kazu, znamená jednodušší ošetření , a to ošetření zubní výplní. Když je kaz hluboký a infikuje zubní dřeň (kanálky), musí se infikovaná tkáň odstranit. To znamená, že se ošetření prodlouží, je komplikovanější a také dražší.

Také doporučujeme absolvovat profesionální ústní hygienu minimálně 1x ročně.

Pro udržování ústní hygieny doporučujeme používat měkké rovně zastřižené kartáčky. Čistíme tzv. Bassovou vibrační technikou: zubní kartáček držte pod úhlem 45° proti vašim dásním. Jedna polovina pracovní plochy (štětin) kartáčku se dotýká dásní, druhá zubů. Kartáček veďte pomalu po oblouku horní čelisti odpředu dozadu, s použitím malého tlaku a jemných krouživých pohybů. Následně vyčistěte stejným způsobem také vnitřní plochy zubů.

Náhrady zubů

V případně rozsáhlé ztráty zubů je stále možné najít řešení tak, abyste byli spokojení. Náhrady jsou zhotovovány v závislosti na vašich finančních možnostech s maximálním ohledem na estetiku a funkčnost. Je možné zhotovit můstek, snímací protézy či vymyslet variantu s implantáty. V případě, že máte jakoukoli zubní náhradu, je potřeba se o ni starat stejně jako o své vlastní zuby. Může docházet k zánětům dásní, sliznice i kvasinkové infekci. Tomu je potřeba předcházet správnou hygienou, kterou Vám vysvětlí Váš zubní lékař či hygienistka.

Zubní kaz a jak vzniká

Zubní kaz je infekční onemocnění, které poškozuje zubní tkáně. Vzniká působením bakterií, které pokrývají povrch zubní skloviny. Bakterie přetváří cukry na organické kyseliny, které odvápňují sklovinu a snižují její tvrdost. Když překonají sklovinu, dostanou se do zuboviny, což je živý orgán, kde jsou výběžky nervů. Již v této fázi může kaz bolet. Jakmile dojde k poškození zubní dřeně přímo a jsou infikovány nervy a cévy, začne kaz bolet a je nutné jej ze zubu odstranit.

Informace po extrakci

• Nevyplachovat ústa, aby se nevypláchla sražená krev
  • Ledovat (3dny)
  • Analgetika (léky na bolest)